Przejdź do zawartości

Wegański detox dla zdrowia i urody. 3 dniowe menu.

 

Czujesz się przeciążony, masz mało energii lub dopada cię często przeziębienie? Masz ochotę coś zmienić w swoim sposobie jedzenia, a na każdym kroku piszą o zdrowych dietach i nie wiesz co wybrać? Przez wiele lat walczyłam o zdrowie, i  dlatego wypróbowałam wiele prozdrowotnych diet na sobie samej. Z wszystkich tych doświadczeń na własnym organizmie wiem, że najlepszym rozwiązaniem jest zdrowa dieta i aktywny tryb życia codziennie, a aby zregenerować swój organizm wystarczy raz na pól roku zrobić sobie wegański detox dla zdrowia ale także urody, bo cera po takim detoksie dosłownie lśni! Kondycja Twojej cery zależy Po 1 od twojej diety i stylu życia a dopiero w po 2 od pielęgnacji.

Wegański Detoks przeprowadzamy wtedy kiedy jest dostęp do jak najświeższych owoców i warzyw, czyli późną wiosną, latem lub wczesną jesienią. Warto korzystać z niego 2 lub 3 razy w roku. Może to być tygodniowa kuracja, albo 3 dniowa czyli weekendowa. Dzięki temu, że jest to tylko 7 dni, nie jest to szokiem dla twojego organizmu, tylko przyjemna chwilą wytchnienia i odpoczynku od stałej diety. Kolejny bardzo ważny warunek, to wybieranie dni tygodnia, kiedy mamy więcej czasu (planowanie i przygotowywanie posiłków sporo go zajmuje), spokojny umysł i nie jesteśmy narażeni na bardzo duży wysiłek umysłowy i fizyczny. To ma być czas dla Ciebie, zatem ma być przyjemny! Poniżej znajdziesz główne zalecenia, oraz 3 dniowe menu, które ma być dla Ciebie inspiracją do własnych potraw.

Główne zalecenia:

  • przez cały tydzień jemy tylko posiłki ze świeżych i gotowanych warzyw i owoców w proporcji 80% warzyw 20% owoców
  • pijemy tłoczone soki warzywne i owocowe co najmniej 3 x dziennie, najlepiej gdy robimy je na świeżo samemu w dobrej jakości wyciskarce. Najwięcej aktywnych enzymów w soku jest zaraz po jego wyciśnięciu zatem wypijamy go od razu po zrobieniu.
  • rezygnujemy zupełnie z mięsa, jaj, przetworów mlecznych. Dozwolony jest tylko naturalny jogurt w niewielkiej ilości do dipów i sosów.
  • rezygnujemy także z kasz, ryżów i makaronów. Normalna dieta wegańska tego nie wyklucza ale nam chodzi o tygodniowy detox, który ma dać oddech Twojemu ciału i cerze też, a kasze, ryże i ziarniste makarony powodują że organizm długo je trawi i mało odpoczywa.
  • tłoczony na zimno olej lniany jest jedynym tłuszczem jakiego używamy
  • chleb tylko prawdziwy na zakwasie lekko grillowany i polany olejem lnianym jemy w niewielkiej ilości ( max 2-3 kromki) między posiłkami
  • ze słodkości dozwolony jest tylko miód, melasa, cukier trzcinowy lub syrop klonowy, w bardzo niewielkiej ilości
  • przez cały tydzień wykluczamy z diety na tyle na ile to możliwe lub całkowicie sól i czarny pieprz, zamiast nich używamy przyprawy takie jak: majeranek, tymianek, bazylia, pieprz ziołowy. Możemy stosować dodatkowo takie przyprawy jak: ziele angielskie, kolendra, koper włoski, gałka muszatołowa, rozmaryn, estragon, szafran i szałwię.
  • Pijemy głownie soki, rezygnujemy z kawy, herbaty czarnej i zielonej, zastępujemy je herbatą miętową lub rumiankową.

O ile to możliwe wykorzystujemy jak najwięcej warzyw i owoców z ekologicznych upraw, a jeśli to niemożliwe to myjemy owoce i warzywa w wodzie z 2-3 łyżkami octu, który neutralizuje pestycydy.

Śniadanie.

  • Dzień zaczynamy od świeżo wyciskanego soku z pomarańczy lub grejpfrutów, lub mix.
  • Śniadanie: w ciągu całego tygodnia jest takie same. Duża miska płatków owsianych gotowanych z wodą. Możemy dodać szczyptę cynamonu i imbiru, oraz sezonowe owoce, które gotujemy razem z płatkami, lub suszone owoce, ale te wcześniej należy namoczyć. Słodzimy płatki łyżeczką miodu, lub syropem klonowym.
  • Dodatkowo surowy owoc.
  • Opcjonalnie: kromka naturalnego żytniego chleba opieczonego w tosterze.

Obiad

  • Zupa warzywna
  • Duży talerz sałatek polanych sosem z oleju lnianego
  • Pieczone lub gotowane warzywa, często jako dodatek do nich występują opiekane ziemniaki.
  • Surowy lub duszony owoc.

Kolacja

  • Tak samo jak obiad, tylko inne dania, ale wykluczamy raz zupę, a raz sałatki zastępując je 1-2 kromkami naturalnego żytniego chleba opieczonego w tosterze polanego olejem lnianym.

Dzień 1.

Świeżo wyciskany sok pomarańczowy.

Śniadanie jak wyżej.

Między obiadem i kolacją wypijamy świeżo wyciskane skoki, np. burak-seler, marchew-jabłko lub każdą inną dowolna kombinację warzyw i owoców.

Obiad

Zupa Hipokratesa. Do zupy 1 kromka naturalnego żytniego chleba opieczonego w tosterze polanego olejem lnianym.

(Porcja na trzy dni: 1 korzeń selera, 1 korzeń pietruszki,  1 por, 2 średnie cebule, 0,5-0,75 kg pomidorów, 0-5 kg  ziemniaków, 1 ząbek czosnku wkroić do gorącej zupy).

Warzywa umyć, pokroić w kostkę i plastry, dodać zioła, w tym dużo majeranku, zalać wodą tak aby przykryła warzywa i gotować na wolnym ogniu 1,5 godziny, aż warzywa dobrze zmiękną. Po ugotowaniu warzywa przecieramy na przecieraku lub miksujemy.

Sałatka z jabłka i marchewki

(1 starte jabłko, 1 starta marchewka, 1 posiekana cebula, 1 pokrojona rzodkiewka, sok jabłkowy, mięta)

Pokrojone i starte warzywa polać odrobiną soku jabłkowego i posypać miętą. Podawać na warstwie kolorowej sałaty.

Grilowany bakłażan, można zamiast bakłażana użyć tez cukinii lub papryki

(1 bakłażan, czosnek, posiekana pietruszka, sok z cytryny lub limonki)

Bakłażana grillujemy, kiedy jest miękki przed podaniem smarujemy rozgniecionym czosnkiem, posypujemy pietruszką i kropimy sokiem z cytryny.

Deser: owoc sezonowy

Kolacja

Opiekane ziemniaki

(1 cebula, pokrojone w plastry ziemniaki, majeranek lub tymianek)

Ułożyć całą pokrojoną cebulę na spodzie naczynia żaroodpornego, pokroić ziemniaki i ułożyć na warstwie cebuli, posypać majerankiem. Piec w piekarniku w niskiej temperaturze 150 stopni  przez 90-120 minut aż zmiękną. Aby się nie przypalały dodajemy kilka łyżek wody na spód naczynia.

Papryka z pomidorami.

(1 obrany ze skórki pomidor, 1 wydrylowana czerwona papryka, 1 pokrojony w plastry ząbek czosnku, zioła)

Ułożyć paprykę w naczyniu żaroodpornym przekrojoną stroną w górę, ułożyć na każdej papryce plasterek czosnku, a na wierzchu ułożyć połówki pomidorów. Piec w niskiej temperaturze, aż warzywa zmiękną. Przed podaniem posypać świeżymi ziołami.

Deser: maliny z łyżeczka naturalnego jogurtu i opcjonalnie z łyżeczką cukru trzcinowego.

Dzień 2.

Świeżo wyciskany sok pomarańczowy,  grejpfrutowy, lub mix.

Śniadanie jak wyżej.

Między obiadem i kolacją wypijamy świeżo wyciskane skoki, np. burak-seler, marchew-jabłko lub każdą inną dowolna kombinację warzyw i owoców.

Obiad

Zupa Hipokratesa. Do zupy 1 kromka naturalnego żytniego chleba opieczonego w tosterze polanego olejem lnianym.

Pietruszkowe ziemniaki

(ziemniaki, pietruszka olej lniany)

Ugotować kilka ziemniaków w mundurkach, po ugotowaniu usunąć skórkę, otoczyć w pietruszce i oleju lnianym.

Zielona fasolka szparagowa z kremem.

(280 g. zielonej fasolki, jogurt naturalny, zioła)

Fasolkę ugotować delikatnie. Jogurt podgrzać lekko dodać do niego zioła np. majeranek tymianek, poł łyżeczki trzcinowego cukru. Fasolkę polewamy dressingiem z jogurtu.

Sałatka z rzodkiewki

(rzodkiewka, natka pietruszki)

Kilka rzodkiewek kroimy w drobną kostkę posypujemy natką, polewamy dipem: 3 łyżki wody z 3 łyżkami cytryny i łyżeczką cukru trzcinowego.

Deser na owoce na ciepło.

Opcjonalnie do wyboru: brzoskwinie, gruszki, lub śliwki.

Owoce łożyć do garnka, zalać do połowy wodą, dodać łyżeczkę cukru trzcinowego i gotować 20 minut. Podawać ostudzone, ale ciepłe.

Kolacja

Słodko-kwaśna zapiekanka.

(1 jabłko obrane i pokrojone w plastry, mały por pokrojony w plastry, 1 mała cebula pokrojona w plastry, 1 słodki ziemniak pokrojony w plastry, 1 pokrojony w plastry pomidor, 1 pokrojona w plastry średnia cukinia, liść laurowy, ząbek czosnku, tymianek.

Warzywa układamy warstwami w kolejności, jak w opisie wyżej. W środek miedzy kolejne warstwy wkładamy liść laurowy, posypujemy tymianek, czosnek rozgniatamy na pomidora. Pieczemy w piekarniku  w temp. 180 stopni przez 90-120 minut. Podajemy z kromka naturalnego żytniego chleba polanego olejem lnianym.

Deser: gotowane jabłko w skórce.

Jabłko zalać do połowy wodą, gotować 20 minut na wolnym ogniu.

Dzień 3.

Świeżo wyciskany sok pomarańczowy,  grejpfrutowy, lub mix.

Śniadanie jak wyżej.

Między obiadem i kolacją wypijamy świeżo wyciskane skoki, np. burak-seler, marchew-jabłko lub każdą inną dowolna kombinację warzyw i owoców.

Obiad

Zupa Hipokratesa. Do zupy 1 kromka naturalnego żytniego chleba opieczonego w tosterze polanego olejem lnianym.

Ratatuj

(2 małe cebule, 1 czerwona papryka, 1 żółta papryka, 1 bakłażan, 4 pomidory, 1 ząbek czosnku, majeranek, 2 łyżeczki winnego octu.)

Warzywa kroimy w kostkę, wrzucamy do garnka z grubym dnem, dodajemy majeranek, czosnek, i winny ocet, gotujemy na wolnym ogniu przez 90 minut.

Podajemy z kromką chleba żytniego polanego olejem lnianym

Sałatka zielona

(Sałata, szczypiorek)

Dressing: Jogurt naturalny, sok z cytryny, rozgnieciony czosnek.

Deser: owoc sezonowy

Kolacja

Kukurydza w kolbach.

Kukurydza może być pieczona w piekarniku, w liściach zawinięta w folię. Piec w niskiej temperaturze 150 stopni.

Błyskawiczne pomidory

(2-3 pokrojone w plastry pomidory, ząbek czosnku zioła)

Pokrojone pomidory, z ziołami zapiekamy w piekarniku w niskiej temperaturze aż zmiękną , po wyjęciu dodajemy rozgnieciony czosnek i olej lniany i od razu podajemy.

Deser: zapiekane banany

(1 banan, 1 łyżeczka cukru, sok z cytryny)

Przekroić banan wzdłuż, posypać cukrem i skropić cytryną. Opiekać na patelni przez 10 minut, podawać gorące.

Inspiracją do menu były diety: Gersona i dr Dąbrowskiej.

Smacznego!

Komentarze Facebook

Pin It on Pinterest

Share This