Przejdź do zawartości

Oczyszczanie organizmu dietą. Czy jest nam potrzebne i kiedy jest niebezpieczne dla zdrowia?

Zmagając się  dwukrotnie z bardzo trudną chorobą w naturalny sposób szukałam wielu ścieżek, które mogłyby mnie spowrotem doprowadzić do zdrowia. Zdrowe odżywianie i oczyszczanie organizmu za pomocą diety jest dziś jedną z najpopularniejszych alternatywnych metod leczenia. Trudno zliczyć ile diet oczyszczających istnieje. Jeśli wpiszemy to hasło do przeglądarki google pojawi się tysiące postów i proponowanych diet oczyszczających wątrobę, jelita, cały organizm; diet ajurwedyjskich, buddyjskich, firmowanych nazwiskami lekarzy, itp.

Prawda jest taka, że nasze organizmy dziś bardziej niż w przeszłości są narażone na zanieczyszczenia  z powietrza, pokarmu i często także nienaturalnych, bardzo obciążonych chemicznymi dodatkami kosmetyków, zatem ze zdrowotnego punktu widzenia odciążenie swojego organizmu przynajmniej raz w roku dietą oczyszczająca jest wskazane. Istnieją też inne powody przemawiające za krótka dietą oczyszczającą. Zdrowsza,  bardziej rozświetlona cera i poprawa naszego wyglądu, to bardzo porządany efekt dodatkowy.

Szukając zdrowia wypróbowałam na sobie z bardziej lub mniej pozytywnym skutkiem większość prozdrowotnych i oczyszczających diet. Znam i wypróbowałam metodę dr Dąbrowskiej, byłam na diecie Gersona, umiem gotować metodą ajurwedyjską, uczyłam się pięciu przemian… Dzięki wielu latom poszukiwań przekonałam się też o zagrożeniach zbyt ekstremalnych, oczyszczających diet, o których mało kto mówi, a raczej są one reklamowane i zalecane dla każdego. Ponieważ rozpoczęła się wiosna i wielu z nas szuka jak poczuć się lepiej spróbuję w kilku punktach obalić trochę mitów dotyczących oczyszczania organizmu i pokazać Ci jak i bezpiecznie przeprowadzić dietę oczyszczającą:

  • Jeśli dbasz o dietę na co dzień; nie masz problemów z nadwagą; starasz się regularnie i zdrowo odżywiać, tzn. masz zbilansowaną dietę, w której nie ma nadmiaru tłuszczów, cukrów i innych żywieniowych „śmieci” typu chipsy, fast food, to prawda jest taka, że żadne wymyślne oczyszczanie organizmu nie jest ci potrzebne, i wystarczy, abyś przez kilka dni w roku pozostał na diecie warzywno-owocowej dla ogólnej poprawy samopoczucia. Twój organizm jest wspaniałą maszyną i ma swoje własne mechanizmy oczyszczania, które jeśli dobrze funkcjonują codziennie ci pomagają w oczyszczaniu.
  • Lekka, podkreślam lekka dieta oczyszczająca trwająca 7-10 dni, jest jak najbardziej pozytywna dla naszego zdrowia. Jeśli chcemy zrobić ją po prostu dla siebie, aby poczuć się zdrowiej. Wtedy powinna ona przyjąć formę diety wegańskiej, czyli diety, która polega na jedzeniu wyłącznie potraw z warzyw i owoców dobrej jakości, oraz picia dużej ilości naturalnie wyciskanych soków owocowo-warzywnych.
  • W trakcie lekkiej oczyszczającej diety musisz właśnie zadbać o to aby Twoja dieta mimo, że uboższa w niektóre składniki, zawierała jak najwięcej minerałów i mikroelementów, które są nam potrzebne do codziennego funkcjonowania. Oczyszczanie nie ma nic wspólnego z głodówką, ani z bardzo małą ilości pożywiania, tylko z przyjmowaniem tego odpowiedniego (warzywno-owocowego) w takiej ilości abyś nie był głodny, a Twój organizm dostał mikroelementy, których potrzebuje.
  • W każdej diecie oczyszczającej warzywa powinny stanowić około 80% twojego posiłku, a owoce tylko 20% maksymalnie 25%. Owoce to ten dobry dla naszego organizmu, ale jednak cukier, i nie można z nimi przesadzać.
  • Źle przeprowadzona dieta oczyszczająca, czyli taka, która naraża Twój organizm na zbyt dużą utratę substancji odżywczych może przyczynić się do jeszcze szybszego zanieczyszczenia organizmu. Tu także działa tzw. efekt JOJO jak w przypadku diet odchudzających. Chodzi o to, że Twój „wyposzczony” organizm, tak bardzo będzie się domagał pożywienia po zakończeniu takiej diety, że bardzo szybko popchnie cię do Twoich niekoniecznie zdrowych nawyków żywieniowych, co jeszcze szybciej go ponownie zanieczyści.
  • Powrót do stabilnej, zrównoważony diety jest tak samo istotny jak sama dieta. Wydawałoby się, że kiedy się „oczyściliśmy” to teraz możemy pozwolić sobie na dużo więcej i jeść co chcemy, bo przecież tyle dobrego dla siebie zrobiliśmy. Nic bardziej mylnego. Właśnie dlatego, że po okresie „postu” twój organizm będzie dosłownie chłonął substancje ożywcze z dostarczanych pokarmów próbując uzupełnić niedobory musisz zwracać uwagę, aby dostarczać mu tych najlepszych i zdrowych składników po zakończeniu diety oczyszczającej. Zasada jest 1 tydzień diety oczyszczającej = 2 tygodnie diety stabilizującej. Czyli nadal lżejszej, zdrowszej, w czasie której powoli wprowadzasz wszystko co wcześniej na chwilę wykluczyłeś
  • Do diety oczyszczającej trzeba się dobrze przygotować. Jeśli nie wiesz, czy będziesz w stanie w tym czasie zadbać o odpowiedniej jakości posiłki, i wydaje się ci, że czasem małe odstępstwa nie zaszkodzą to lepiej w ogóle nie podchodź do takiej diety, twój organizm to nie królik doświadczalny, tylko skomplikowana maszyneria i całkiem łatwo ją rozreglować.
  • Oczyszczanie organizmu za pomocą diety, która jest uboga w substancje odżywcze czyli ma formę głodówek jest tylko dla osób, których organizm nie ma żadnych problemów ze zdrowiem. Głodówka musi być przeprowadzana pod okiem specjalisty, który będzie uzupełniał ewentualne niedobory substancji odżywczych.

Jeśli mądrze przeprowadzisz oczyszczanie organizmu twoja cera rozbłyśnie, poprawi się jej koloryt i będzie widocznie zdrowsza. Będziesz miał także więcej sił witalnych. Niestety ekstremalne formy diet, moim zdaniem, nie mają nic wspólnego z przywracaniem zdrowia, a osłabiają tylko niepotrzebnie organizm. Nasza uroda wtedy pokazuje czerwoną kartkę,  gdyż nasza cera staje się blada i sucha, włosy nam wypadają lub stają się bardziej łamliwe, a to znak że tracimy siły witalne. A to znak, że taka dieta wcale nam nie służy.

Komentarze Facebook

Pin It on Pinterest

Share This